Hola a tots i totes.
Fa uns dies, el nostre professor de Gtic ens va fer llegir un llibre que parlava sobre els usos educatius dels blogs, on explica els recursos, les orientacions i les experiències pels docents.
A continuació, definiré alguns dels conceptes que crec que són importants haver après després de llegir el llibre:
- El blog o la bitácora: és un lloc web que s'actualitza periòdicament i va
- La blogosfera: és el terme on agrupa tots els weblogs. És un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global. Per tant, els blocs estableixen una nova concepció de validesa i fiabilitat perquè hi ha indicadors de qualitat i fiabilitat que ens permet orientar-nos una mica entre tanta informació.
- Blogosfera educativa: ens referim a xarxes de blocs relacionades amb contexts educatius. I com podem veure al llibre hi ha diferents tipus de Edublocs (blocs educatius):
Blocs de centre:constitueixen revistes digitals integrant textos informatius, d'opinió, de creació...
Blocs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat.
Blocs de professors (individuals).
Blocs d'aula: que es poden classificar segons la seva funció entre
Bloc
del professor.
Bloc col·lectiu (professor + alumnes).
Bloc de
l'alumne.
- L'alfabetització digital: és una de les implicacions destacades a escala social però també educativa que ha acompanyat a l'evolució de la web 2.0. Ens trobem a un nou model de comunicació i gestió d'informació a través d'Internet, nous usos i noves tecnologies, on el context educatiu requereix nous enfocaments, metodologies i estratègies per poder abordar-lo.Per tant hi ha una distinció entre nadius i immigrants digitals. Els nadius són aquells que van néixer entre els 5 i 15 anys enrere, la primera generació que ha crescut immersa en aquest model tecnològic i els immigrants són aquells que han nascut abans del 1960, aquelles que s'han d'adaptar a quest model i aprendre-ho tot de nou.
- El blogroll o llista de blogs: és el menú que es mostra a la portada que apareixen la llista de tots els enllaços que l'autor del blog recomana.
- Les etiquetes: són una manera de classificar totes les entrades del blog.
- Els RSS, feeds o sindicació: és una manera d'accedir a la informació i consisteix en seleccionar diferents fonts d'informació que ens interessin i enviar avisos d'actualitzacions a l'usuari.
Aquestes són les definicions que penso que s'han de tenir molt clares per a poder realitzar un blog. El llibre que ens ha fet llegir defineix molts aspectes de l'utilització de les TIC. T'ajuda a anar millorant els conceptes sobre el blog, i t'ensenya a realitzar diverses accions d'aquest.
Moltes gràcies i fins aviat.
Webs consultades:
Balagué Puxan, F., & Zayas, F. (2008). Usos educatius dels blogs : Recursos, orientacions i experiències per a docents (1ª en llengua catalana ed.). Barcelona: Editorial UOC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada